Understanding Kinaesthetic Creativity in Dance
Stacy Hsueh, Univ. Paris-Sud, CNRS, Inria, Université Paris-Saclay, France, Research Question:
テクノロジーとintaractしてどうやってアイデアを生み出しているのか
ダンスの創造性がどのようにしてこれらのパターン(以下6つ)の間を移動する能力によってdrivenされるのか
インタラクティブビジュアルシステムがダンサーの創造プロセスにどのように役に立っているのか
6つインタラクションパターンを説明.
Control-based: systems for gestural control:
Expressive: systems for movement exploration
Following: systems for movement learning
Negotiating: systems with embedded AI
Directed: systems for co-located play
Co-creative: systems for social interaction
Workshop1:
すでにある程度の振り付けをダンサーが持っている
どのようにlive visualsを用いて、振り付けを生み出しているか
Workshop2: improvisation with dancers
システムの使い方を教えて、あとは自由に使ってもらった。
think-aloud protocol. 何か見たり感じたりしたら、参加者の都合の良いタイミングで詳細に説明してもらう
workshop後に、映像をどのように感じたか、どんな動きを生み出すことができたか
Workshop3: improvisation with dancers and chorographer
動きの生成と動きの変換の2タスクを行ってもらった
動きの生成のとき、なぜその映像を選んだのかをインタビュー
映像の変化でダンサーの動きを変えたい時に、なぜその映像を選んだのかインタビュー
Findings
kinectの取得制限の範囲がダンサーの動きを制限する
visuals
動きの構造やフォームを可視化するツール
パートナー
ダンサー同士のコミュニケーション媒体
Kinaesthetic creativity refers to the body's ability to generate alternate futures in activities such as role-playing in participatory design workshops. This has relevance not only to the design of methods for inspiring creativity but also to the design of systems that promote engaging experiences via bodily interaction. This paper probes this creative process by studying how dancers interact with technology to generate ideas. We developed a series of parameterized interactive visuals and asked dance practitioners to use them in generating movement materials. From our study, we define a taxonomy that comprises different relationships and movement responses dancers form with the visuals. Against this taxonomy, we describe six types of interaction patterns and demonstrate how dance creativity is driven by the ability to shift between these patterns. We then propose a set of interaction design qualities to support kinaesthetic creativity.
キネティックな創造性とは、参加型デザインワークショップでのロールプレイングなどの活動において、代替の未来を生み出す身体の能力のことです。 これは創造性を刺激するための方法の設計だけでなく、身体的相互作用によって魅力的な経験を促進するシステムの設計にも関連性があります。 本稿では、ダンサーがテクノロジーと対話してアイデアを生み出す方法を研究することによって、この創造的なプロセスを探ります。 私たちは一連のパラメータ化されたインタラクティブビジュアルを開発し、ダンスの実践者にそれらを使ってムーブメントマテリアルを生成するように依頼しました。 私たちの研究から、私たちはダンサーがビジュアルで形成するさまざまな関係と動きの反応からなる分類法を定義します。 この分類法に対して、6種類のインタラクションパターンを説明し、ダンスの創造性がこれらのパターン間でシフトする能力によってどのように推進されるかを示します。 それから、私たちはキネティックな創造性をサポートするための一連のインタラクションデザインの資質を提案します。
@inproceedings{Hsueh:2019:UKC:3290605.3300741,
author = {Hsueh, Stacy and Alaoui, Sarah Fdili and Mackay, Wendy E.},
title = {Understanding Kinaesthetic Creativity in Dance},
booktitle = {Proceedings of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems},
series = {CHI '19},
year = {2019},
isbn = {978-1-4503-5970-2},
location = {Glasgow, Scotland Uk},
pages = {511:1--511:12},
articleno = {511},
numpages = {12},
doi = {10.1145/3290605.3300741},
acmid = {3300741},
publisher = {ACM},
address = {New York, NY, USA},
keywords = {dance, embodied interaction, kinaesthetic creativity, movement generation},
}